De principes van het geven

Er is meer te geven dan alleen maar aardig te zijn. De wereld draait om zijn as, de sterrenstelsels en sterren blijven bewegen - vanwege het geven. Om te beginnen niets van wat wij bezitten is echt van ons. G-d geeft het aan ons, zodat we aan anderen kunnen geven.
Het geven is een gebod en een verantwoordelijkheid. Als zodanig komt het met zijn eigen doe dit en doe dat niet:
De verplichting:
Je loopt op straat en iemand vraagt om eten. De mitzvah (gebod) zegt dat je iets moet geven. Als hij geld vraagt, mag je vragen stellen om te bepalen of hij legitiem is. Geen geld bij je? Toon wat empathie, zeg iets aardigs en bemoedigende woorden. In geen geval kunt je gewoon doorlopen.
De standaard Joodse praktijk is om tenminste 10% van het netto inkomen aan liefdadigheid te geven. Er is veel geschreven over wat netto is en als het gaat om collegegeld en andere mitzvah-gerelateerde zaken die kunnen van de tien procent worden afgetrokken. Praat met je rabbi over je specifieke problemen.
Aangezien het geven een mitzvah is, helpt het niet alleen anderen, maar ook jezelf. Daarom hebben we een pushka (liefdadigheidsbox) op een goed zichtbare plaats in huis en kantoor. Doe zo vaak mogelijk een paar munten in de pushka, maar minstens één keer per dag.
De ontvanger:
Geef tzedakah (liefdadigheid) aan de behoeftigen, Tora scholen, Joodse instellingen en/of humanitaire organisaties. Een familielid die in moeilijke financiële omstandigheden verkeert, heeft voorrang boven de niet-familie. Evenzo hebben lokale arme en liefdadigheidsorganisaties voorrang boven hun verre tegenhangers. En doelen voor liefdadigheid in Israël hebben voorrang boven (niet-lokale) liefdadigheid in de diaspora.
Het gevolg:
Geen andere mitzvah roept zo krachtig een goddelijke reactie op als tzedakah. Het is logisch: je zorgt voor anderen, en G-d zorgt voor jou. Onze wijzen hebben geleerd dat tzedakah verzoening brengt en beschermt tegen harde hemelse oordelen.
De wijze Salomo schreef: "Wanneer je aan een arme man geeft, leen je aan G-d." Dat komt doordat G-d hier in deze wereld, alle liefdadigheidsfondsen terugbetaalt - tegelijk met prachtige dividenden. Volgens de profeet Maleachi daagt G-d ons zelfs uit en zei: "Probeer het en zie." (Maleachi 3:10)
Het juiste doen:
De hoogste vorm van tzedakah (liefdadigheid) is het bieden van zelfvoorziening. Verstrek een lening aan een vriend, zodat hij een zakelijk project kan starten; help een kennis een baan te vinden of breng die in je familiebedrijf.
Niemand zou met zijn waardigheid moeten betalen voor de hulp van iemand anders. Daarom is het beter anoniem te geven. Evenzo, geef voordat je gevraagd wordt. Bespaar de ander de verlegenheid om te vragen.
En het belangrijkste ingrediënt: Geef met een glimlach en echte warmte. Niemand zou met zijn waardigheid moeten betalen voor de hulp van een ander. Hoe je geeft, leren onze wijzen, is belangrijker dan hoeveel je geeft!
De juiste tijd om het te doen:
Het is altijd de juiste tijd om te geven. Maar bepaalde tijden zijn gunstiger dan andere.
Laat een paar munten in de pushka (liefdadigheidsbox) vallen voordat je bidt. Zorg voor anderen en G-d zal voor jou zorgen.
Vrouwen en meisjes moeten dit doen voordat ze de Sjabbat kaarsen aansteken.
Het is een eeuwenoude traditie om geld aan tzedakah te geven als verdienste voor de zielen van gestorvene geliefden, terwijl Yizkor wordt gezegd. In hun hemelse verblijfplaats kunnen ze geen mitzvahs doen, dus is het aan ons om het voor hen te doen.
Het resultaat van het doen:
Toen G-d de wereld gemaakt had, liet Hij ons de taak om spiritualiteit en betekenis in te brengen. Niets bereikt dit doel beter dan tzedakah. Geef tzedakah, en al de inspanningen die nodig waren voor het zuur verdiende geld, krijgen een nieuwe betekenis en dienen meer dan een egoïstische behoefte. Daarom zeggen onze wijzen: "Groot is liefdadigheid, want het bespoedigt de Verlossing!"
Bron: Charity Basics