Megillat Esther, de Estherrol
In de Estherrol komt de naam van HaSjem zelfs niet eenmaal voor. De Wijzen zeggen echter dat wanneer het woord koning genoteerd staat dat dit naar de Koning van de hele wereld verwijst. Er rijst hier echter de vraag waarom de naam van HaSjem niet voluit genoemd wordt zoals in alle andere boeken van de TaNaCH?
Iemand die de Estherrol leest zal denken dat voor de redding van het volk Israël op Poerim ogenschijnlijk geen enkele tussenkomst van HaSjem nodig was. Bij een nadere beschouwing van het verhaal in de Estherrol moet het echter wel duidelijk worden dat zo'n groot wonder niet alleen tot stand kon komen dan alleen met tussenkomst van HaSjem.
Dit leert ons dat deze wereld een plaats van absolute verborgenheid is. Het lijkt ons ogenschijnlijk toe dat de dingen in de wereld zonder enige reden en doel gebeuren. Echter degene die de gebeurtenissen nader observeert, zal begrijpen dat alles een reden heeft en dat er niets zomaar gebeurt.
Zo heeft HaSjem de wereld geschapen om de mens een vrije wil te geven. Iemand die in de persoonlijke voorzienigheid wil geloven, gelooft daarin. Iemand die er echter voor kiest om niet in de persoonlijke voorzienigheid te geloven heeft de kant van de verliezers gekozen.
N.B.
Ook de naam Esther heeft de betekenis van verborgenheid in zich.
Uit een sjabbatsblaadje 'Kol Jerusjalmi'
Vertaald uit het Hebreeuws door Jael.