Joodse Ethiek
- Mag ik naar binnen gluren door iemands venster?:Beste rabbijn, Wat is de Joodse opvatting over gluren? Mag ik door iemands raam naar binnen kijken? Ik heb een geweldige verrekijker en het is buitengewoon spannend een goede inkijk te hebben in de huizen van mijn buren. Geef me alstublieft enige opheldering.
- Hoe weten we dat we iemand kunnen geloven?:Een recente, misselijkmakende, televisiedocumentaire over een veronderstelde religieuze (Kaballah) groep heeft me gedwongen mijn eigen religieus geloof opnieuw te onderzoeken. Veel van mijn geloof is niet zozeer beïnvloed door intellectuele argumenten als wel, grotendeels, door uitzonderlijke leraren. Natuurlijk, geloof kan, per definitie, niet met zekerheid, aangetoond worden door op ervaring gegrond bewijs.
- Iemand de andere wang toekeren, is dat een Joodse waarde?: Beste rabbi, Ik ben onder de indruk dat ‘keer de andere wang toe’ naar je vijanden geen Joodse benadering is. Echter, recentelijk, hield een vriend mij het vers uit Klaagliederen (3:30) voor: “Laat hij zijn wang bieden aan wie hem slaat, laat hem verzadigd raken van hoon (NBV).” Daarom ben ik in de war: Is het wel of niet een Joodse waarde? Als dat klopt, hoe rijmt het dan met de Talmoedische opdracht: “Als iemand komt om je te doden, dood hem dan eerst?”
- Leiderschap in een tijd van crisis: De parasja van Massei (Numeri 33:1-36:13) wordt altijd gelezen in het midden van de Drie Weken. Dit is de tijd waarin we, als volk, collectief onze twee grootste nederlagen gedenken. Het symbool van de natie was de Tempel in Jeruzalem, en daarom was de verwoesting van de Tempel het symbool van de nederlaag. Dit gebeurde twee keer, de eerste keer in de zesde eeuw voor de gewone jaartelling, en de tweede keer in de eerste eeuw van de gewone jaartelling. In beide gevallen gebeurde dit als gevolg van slecht leiderschap.
- Is over geobsedeerd zijn okay?: Beste Rabbi, ik voel dat ik neurotisch begin te worden over het naleven van mijn religie. Ik blijf mij zorgen maken of ik de dingen wel voor 100% goed doe. Heb ik de zegen op de goede manier gezegd? Heb ik mijn handen goed gewassen vóór het begin van de maaltijd? Ik ben bang dat ik de dingen dwangmatig doe. Aan de andere kant wil ik de joodse wet serieus nemen. Kan ik goed orthodox zijn en toch niet gek worden?
- Wie heeft behoefte aan godsdienst wanneer het de oorzaak is van zoveel geweld?: Ik ben joods, maar kan het jodendom niet omarmen als een godsdienst. Godsdienst is de oorzaak van alle oorlogen, en ik denk dat we er zonder dichter bij de wereldvrede zouden zijn. Zou de wereld beter af zijn zonder godsdienst?
- Is het ethisch verantwoord om een cadeau door te geven?: Is het verkeerd om een ontvangen cadeau aan een ander weggeven? Mijn oom kwam onlangs terug uit Hongkong en bracht voor mijn een erg dure stropdas mee: een groene met rode zigzagstrepen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt deze te dragen. Ik heb echter een vriend, met dezelfde smaak als mijn oom, die ‘m graag zou hebben. En het is volgend week zijn verjaardag. Is doorgeven geen betere oplossing, dan het in mijn kledingkast te laten aanvreten door de motten?
- Is er genezing van jaloezie mogelijk?: Ik heb last van jaloezie in vele levensdomeinen en in mijn relaties. Kunt u me advies geven?
- Mag ik me in een winkel oriënteren om vervolgens, voor minder geld, online te kopen?: Dit is het probleem. Ik loop in een electronicazaak en vraag de de verkoper welke digitale camera voor mij het meest geschikt zou zijn. De man neemt een half uur de tijd om me de voor’s en tegen’s van verschillende typen uit te leggen. Ik bedank hem, verlaat de winkel; dan ga ik online en bestel exact die camera die hij me geadviseerd heeft, maar wel veel goedkoper qua prijs. Ben ik nu oneerlijk?
- Hoe kan ik leven zonder lijden te veroorzaken?: Ik heb gedurende bijna 20 jaar geprobeerd om een streng vegetarische levensstijl te handhaven. In werkelijkheid echter is het zo dat, elke keer als we geld uitgaven, waaraan dan ook, we afstand deden van de controle of ons geld wel ethisch besteed was. We kunnen nooit zeker weten dat de winst noodzakelijkerwijs niet zal worden gebruikt voor een gruwelijke daad. Belastingen op de winst zullen zeker gebruikt worden om kogels te kopen, de bio-industrie van geld te voorzien, enzovoort. We zijn ons allemaal bewust van de onaangename gevolgen van onverantwoordelijke industrie in combinatie met onverantwoordelijk consumentisme.
- Waarom kan ik niet wraakzuchtig zijn net als God?: Ik ben ernstig beschadigd door mijn ex. Zeven maanden van mishandeling, kritiek, smerig taalgebruik en vernedering, heb ik nu achter mij en ik heb gezwegen. Maar nu heb ik een overweldigende drang om wraak te nemen. En ik heb de kans. Met één telefoontje, kan ik zijn carrière ruïneren en zijn hele leven vernietigen. Zal ik het doen?
- Wanneer slecht goed is: En dit is de manier waarop Rabbi Schnuer Zalman de Tora las - en de manier waarop de jonge Dov Ber het hoorde. Hij nam het slechte niet waar in de woorden van vergelding. Ze waren niet eens slechte ervaringen die zouden leiden tot iets goeds. Voor hem waren ze allemaal goed.
- Het verbod op lichamelijk geweld: In bijna alle moderne maatschappijen bestaan er wetten die daden van fysiek geweld verbieden. Het is dan ook geen verrassing dat de Tora dit ook als een zware zonde beschouwt.
En toch, toch hebben we God niet nodig om ons te vertellen dat fysiek geweld niet is toegestaan, aangezien alle normaal fatsoenlijke mensen voor henzelf tot deze conclusie zouden komen. En dat is niet het enige duidelijke gebod. Moest God ons echt vertellen dat we niet mogen moorden?
- Gods Business: Waarom doe ik het? Het is niet voor het geld. Ik had genoeg geld voordat ik begon; en door de manier waarop de dingen tegenwoordig gaan is het soms moeilijk om winst in het bedrijfsleven te maken. Is het voor mij om mijn tijd in te vullen?
- Zijn weggevertjes een ethische manier van zakendoen: Als agent van een groot ontwikkelingsbedrijf voor vastgoed, worden mij vaak weggevertjes en giften aangeboden door concurrerende aannemers in een poging om mij over te halen om hun bod te accepteren boven die van hun concurrenten.
- Wat is het Tora Perspectief met betrekking tot "Veilige Ruimten", "Provocerende Woorden" en "Politieke Correctheid"?: Ik studeer momenteel aan een universiteit in de Verenigde Staten, en de laatste tijd is er veel controverse rond "veilige ruimten" waar studenten zich kunnen terugtrekken om het overstelpende, dat woorden en ideeën te weeg kunnen brengen, te voorkomen. Velen dringen aan op het belang ervan, terwijl anderen beweren dat ze de dialoog en de vrijheid van meningsuiting belemmeren.
Miscellaneous
- Geneeskunde in Judaïsme: Om de geschiedenis en ontwikkeling van de geneeskunde in het traditionele Jodendom te begrijpen, moet men eerst kennisnemen van de bron die dient als leidraad voor de Jood in zijn dagelijkse activiteiten. In de eerste plaats volgt een analyse van wat het perspectief van de Tora* precies is op de rol van de geneeskunde. Daarna zullen "helende" teksten en praktijken in de Joodse geschiedenis worden onderzocht. En tenslotte zal een vergelijking worden gemaakt tussen de specifieke praktische geneesmethoden die in de traditionele Joodse geneeskunde gebruikt zijn en de parallellen die te vinden zijn in zowel de theorie als de klinische praktijk in de andere ononderbroken tradities van genezing, namelijk de Chinese geneeskunde.
- Neurale Paden: Herhaling is de manier waarop we onze neurale paden in de hersenen opnieuw construeren en die paden vertalen in strategieën voor de manier waarop we leven. Ze creëren bijvoorbeeld onze patronen voor depressie en onze patronen voor geluk.
- Schepping contra Evolutie: Dit is een vertaling van een korte samenvatting van het boek dat dr. Clarke over deze materie heeft geschreven. De samenvatting is geschreven door R. Wheeler. "God maakte alles groen op de derde dag van de scheppingsweek. De vierde dag schiep Hij de zon, maan en sterren."