BSD

Profetieën van Jesaja

Achaz

Smeekt het Volk

Tijdens de regering van de slechte koning Achaz werd Jesaja geconfronteerd met zondige mensen en smeekte hij hen om terug te keren naar God. De hierna volgende thema's lopen door al zijn profetieën, en geven de essentie weer van de onsterfelijke boodschappen van de profeet. Zijn profetieën zijn nooit geëvenaard; noch qua vorm noch qua inhoud.

Klachten van God

De profeet beeldt God uit als de barmhartige vader van Israël, maar Israël heeft bewezen ondankbaar en ongehoorzaam te zijn: "Hoort, gij hemelen en neem ter ore, gij aarde, want Hashem heeft gesproken: 'Kinderen heb ik grootgebracht en opgevoed, maar zij hebben tegen Mij gerebelleerd. De os kent zijn bezitter, en de ezel de krib van zijn meester, maar Israël heeft geen kennis, mijn volk heeft geen inzicht... 'Zij hebben Hashem verlaten, zij hebben de Heilige Israëls tot toorn uitgelokt, ze zijn van achter Hem vandaan. Waarom wilt u nog meer geslagen worden, dat u toeneemt in opstandigheid? Elk hoofd is ziek en ieder hart is afgemat... Uw land is verwoest, uw steden zijn met vuur verbrand; uw bouwland - vreemden eten het op in uw tegenwoordigheid, en het is een woestenij, als door vijanden vernietigd. En de dochter van Sion is overgebleven als een hut in een wijngaard, als een nachthutje in een komkommerveld, als een belegerde stad. Als Hashem van de legermachten ons niet een gering aantal ontkomenen had overgelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk geworden zijn." - Jesaja 1:1:5 en 7-9.

Verwijt aan de Leiders

Jesaja aarzelt niet om de leiders, die hij "Heersers van Sodom" noemt, de schuld te geven voor de lage morele status van de mensen. Hij berispt de hypocriete aanbidders die offers aan God brengen, maar niet afzien van de zonde.

"Hoort het woord van Hashem, leiders van Sodom: neem de wet van onze God ter ore, volk van Gomorra! 'Waartoe dienen voor Mij uw vele offers,' zegt Hashem; 'Ik ben de brandoffers van rammen, en het vet van gemeste beesten, zat; het bloed van jonge stieren, schapen en bokken wil Ik niet meer. Wanneer u in Mijn tegenwoordigheid verschijnt - wie heeft u dit verplicht, dat u mijn voorhoven vertrapt? Ga niet door Mij gaven van bedrog te brengen... de nieuwe maan en sabbat, het bijeenroepen van vergaderingen, Ik kan het niet verdragen; het is onrecht met plechtige bijeenkomsten... en als u uw handen uitspreidt, verberg Ik mijn ogen voor u; ook naar uw vele gebeden, zal Ik niet luisteren, uw handen zitten vol bloed. Was en reinig u! Doe de boosheid van uw handelingen voor mijn ogen weg; houd op met kwaad doen; leer goed te doen, zoek gerechtigheid, help de onderdrukten, doe recht aan de wees, bepleit de rechtszaak van de weduwe!" Jesja 1:10-17.

Dan daagt de profeet de mensen uit. Hij vertelt hen dat God klaar staat om hen te vergeven als ze weer terug zullen keren tot Hem, en hij waarschuwt hen dat hun ongehoorzaamheid alleen maar zal leiden tot de vernietiging: "Kom nu en laat ons samen rechten, zegt Hashem: 'al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. Als u bereid bent te gehoorzamen, zult u het beste van het land eten, maar als u weigert en rebelleert, zult u door het zwaard gegeten worden, want de mond van Hashem heeft het gesproken." Jesaja 1:18-20.

Recht en gerechtigheid

Jesaja vertelt het volk dat, of de zondaren zich nu wel of niet uit eigen beweging zullen bekeren, God het volk zal zuiveren. Een overblijfsel, getuchtigd en gezuiverd, zal het oordeel dat Israël zal overkomen, overleven, en wordt het zaad van een heilig, eeuwig volk. Sion zal verlost worden door middel van recht en gerechtigheid; "Daarom, zegt Hashem, de God der heerscharen, de Machtige Israëls: 'Ik zal mij troosten door mijn tegenstanders, en mij wreken op mijn vijanden. Ik zal mijn hand tegen u keren en u zuiveren als met loog, 1) en Ik zal al uw tin wegnemen. En Ik zal uw rechters van weleer teruggeven, en uw raadslieden herstellen als in het begin. Daarna zult gij een stad der gerechtigheid zijn, de stad die trouw genoemd wordt. Sion zal door recht verlost worden, en zij die terugkeren naar God door gerechtigheid." Jesaja 1:24-27.

God's Koninkrijk op aarde

Het messiaanse tijdperk in de verre toekomst ziende, vervolgt de profeet: "En het zal geschieden in de laatste dagen, dat de berg van het huis God's vast zal staan als de hoogste van de bergen, en verheven boven de heuvels en dat alle volken ernaar toe zullen stromen. En vele volken zullen heengaan en zeggen: 'Kom, laat ons optrekken naar de berg van Hashem, naar het huis van de God van Jakob, opdat Hij ons leert aangaande zijn wegen en we kunnen wandelen in zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van Hashem uit Jeruzalem'. En Hij zal rechten over de heidenen, en veel volken terechtwijzen. Dan zullen zij hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen en hun speren tot snoeimessen. Geen volk zal het zwaard opheffen tegen een ander volk, en zij zullen de oorlog niet meer leren". Jesaja 2:2-4.

Israëls toekomstige heerlijkheid

De profetieën van Jesaja over de toekomstige glorie van Israël zijn zowel welsprekend als inspirerend: "Troost, troost mijn volk, zal uw God zeggen, spreek naar het hart van Jeruzalem en roep haar toe, dat haar tijd vervuld is, dat haar schuld is afbetaald... " Jesaja 40:1-2.

De toekomst van Israël zal niet worden gebaseerd op wapengeweld, maar op het vrezen van God en de vredelievendheid van al haar kinderen. 'En al uw kinderen zullen leerlingen van Hashem zijn, en groot zal de vrede van uw kinderen zijn. U zult in gerechtigheid bevestigd worden. Houd u verre van onderdrukking, want u zult niet vrezen, en van de ondergang, want zij zal niet tot u naderen." Jesaja 54:13,14.

De profeet roept iedereen, zonder uitzondering, op deel te nemen aan de zegeningen van het nieuwe tijdperk, door terug te keren naar de Tora, die de bron is van het Joodse leven. Hij vergelijkt het Joodse geloof en de kennis van God met verfrissend water, voedende melk, en blij makende wijn:

"O, ieder die dorst heeft, kom tot het water, en u die geen geld hebt, kom, koop en eet, ja, kom, koop zonder geld, zonder prijs, wijn en melk... Neig uw oor en kom tot mij; hoor en uw ziel zal leven, en Ik zal een eeuwig verbond met u sluiten: de gewisse gunstbewijzen aan David ". Jesaja 55:1 en 3.

Bij het zien van de terugkeer van de ballingen naar Sion, voorafgegaan door een heraut die zich haast over de heuvels met zijn boodschap van vreugde en zaligheid, roept de profeet uit: "Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten van de boodschapper van goede tijdingen, die vrede aankondigt, de voorbode van goede tijding, die redding aankondigt, die zegt tot Sion: Uw God is koning". Jesaja 52:7.

"Uw zon zal niet meer ondergaan, noch zal uw maan zich intrekken; want God zal u tot een eeuwig licht zijn en aan de dagen van uw rouw zal een einde komen. Uw volk, zij allen zullen rechtvaardigen zijn, zij zullen de aarde voor eeuwig beërven, de stek door mij geplant, een werk van mijn handen, opdat Ik verheerlijkt zal worden. De kleinste zal tot duizend worden en de minste tot een machtig volk; Ik, Hashem, zal dit in zijn tijd spoedig doen komen". Jesaja 60:20-22.

Voetnoten

1) Gebruikt bij het zuiveren van metalen.

Door Jacob Isaacs

Bron: Isaiahs Prophecies

Studiecentrum voor Noachieten uit de vier windhoeken.

Aantekeningen

Home Malben

Begrippenlijst

printer

Emuna is het standvastig geloof in een enige, soevereine, alwetende, welwillende, geestelijke, bovennatuurlijke en almachtige Schepper van het universum, die wij God noemen. Emuna bestaat uit drie niveaus: Niveau één is het geloof in de Goddelijke Voorzienigheid; Niveau twee is het geloof dat Hashem alles doet wat het beste voor ons is; Niveau drie is het geloof dat Hashem alles doet met een specifiek doel. Deze thesen zijn nader uitgewerkt in het boek "The Garden of Emuna".

Hashem betekent letterlijk: "de Naam" is een vervangende term voor de Almachtige zodat wij niet riskeren Gods naam ijdel te gebruiken.

Tora is letterlijk "instructie"; Er zijn twee betekenissen. De vijf boeken van Mozes zijnde Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en meer in het algemeen verwijst het naar de Joodse leer en wat wij ten onrechte het Oude Testament noemen.